Inproba geeft taallessen aan medewerkers
07.04.2022Veertien medewerkers van Inproba komen ook op zaterdag naar hun werk. Niet om aan de slag te gaan, maar om taallessen te volgen. Inproba biedt hen deze lessen aan, zodat zij hun Nederlands kunnen verbeteren. Het bedrijf wil hiermee de communicatie in de productie verbeteren. HR-medewerker Esther Bakker: “Er werken bij ons een aantal arbeidsmigranten die willen blijven, maar zij spreken slecht Nederlands. Op deze manier proberen we hen verder te helpen.”
Inproba produceert Oosterse producten, zoals ketjap- en chilisauzen en nasi en bami kruidenmixen. In de productiehallen aan de Hermesweg in Baarn werken 200 medewerkers. “We hebben een mix van verschillende culturen. Zo werken in onze productie veel uit Polen, Roemenië en Moldavië.”
Inproba wil ervoor zorgen dat zij beter kunnen meedraaien in de maatschappij. Het voordeel van taallessen op de eigen werkvloer is dat de werkgever inbreng heeft in de cursus. “We willen alle namen die we voor de machines hebben, meenemen in de cursus. Zo vormen we de taalles ook naar ons toe.”
Inproba wil de lessen aan meer medewerkers gaan geven. “We hebben het vrijwillig gehouden. Twintig mensen meldden zich aan. Veertien van hen krijgen nu taalles, dus er staan al 6 in de wacht voor een nieuwe groep. Er is dus echt wel animo voor.”
Foto: de medewerkers komen op zaterdag naar het bedrijf om de taallessen te volgen.
Taalakkoord Werkgevers
Inproba heeft zich voor de taallessen aangesloten bij het Taalakkoord Werkgevers. Binnen het landelijk Taalakkoord Werkgevers verbeteren werkgevers de taalvaardigheid van hun medewerkers. Op 18 maart heeft Esther Bakker het certificaat voor het Taalakkoord Werkgevers ontvangen van Hans Eijsink, Projectcoördinator van het Leerwerkloket regio Amersfoort. Het Leerwerkloket helpt werkgevers bij de aanpak van taal op de werkvloer. Dit kan onder meer door het aanbieden van taallessen op de werkvloer.
Esther kwam met het Leerwerkloket in contact via haar contactpersoon Khalid Hamimid van het WSP. Ze is blij met deze ondersteuning vanuit het Leerwerkloket en WSP. “Het is fijn dat er subsidies zijn, dat heeft ook wel deuren geopend om mensen op te leiden. Maar het is ook van maatschappelijk belang dat je als werkgever je medewerkers helpt.”
Ze werkt ook graag met het WSP om nieuwe medewerkers te vinden. “Ik zie het als een groot voordeel qua netwerk. En het is fijn dat er trajecten zijn die je vanuit het WSP in kunt zetten. Die geven toch een duwtje in de rug.” Het vinden van nieuwe mensen is erg lastig. Accountmanager Khalid Hamimid denkt met Inproba mee hoe ze creatiever met personeelswerving om kunnen gaan. Op de vacature van receptioniste ontving Esther wel veel reacties. Zij zette deze in voor andere vacatures. “Ik heb de sollicitanten gevraagd, heb je daar geen interesse in? Zo heb ik nu andere functies kunnen vervullen.”