Taalcertificaat en keurmerk voor McDonald’s Nijkerk
07.09.2023McDonald’s Nijkerk heeft op 28 augustus 2023 het certificaat Taalakkoord ontvangen uit handen van Gerland Bijkerk van het Leerwerkloket regio Amersfoort. Daarmee is McDonald’s Nijkerk een erkend ambassadeur van het Taalakkoord. Tegelijkertijd ontving de fastfoodketen het Keurmerk Inclusief Werkgever van het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort uit handen van Charita Maikoe van het WSP regio Amersfoort. McDonald’s Nijkerk staat open voor diverse doelgroepen. Voor verschillende medewerkers zijn taallessen geregeld. Ze willen zich daarin verder ontwikkelen, wat het WSP en Leerwerkloket graag belonen met het taalcertificaat en keurmerk.
Daniëlle Klaassen, samen met haar man Rogier Pull franchisenemer van McDonald’s Nijkerk: “Als grootste werkgever in de horeca vinden we het vanzelfsprekend dat iedereen welkom is bij McDonald’s en zichzelf kan zijn. We zijn een afspiegeling van de maatschappij. Als je kijkt naar onze gasten; jong en oud, wel of niet opgeleid, iedereen komt bij de McDonald’s. We hebben ongeveer 100 medewerkers en daarmee word je ook een afspiegeling van de maatschappij. Het werk is gestructureerd en systematisch, dus je kan het ook gemakkelijk aanleren. We kunnen taken opknippen en zo echt maatwerk bieden. We willen graag een kansrijke omgeving zijn voor iedereen, met volop opleidingsmogelijkheden.”
Een mini maatschappij
Laurence, HR specialist bij McDonald’s: “Je merkt dat McDonald’s ervoor staat om iedereen aan het werk te krijgen en daarmee bezig te zijn. Je krijgt er een bepaalde energie van.” Laurence heeft geregeld contact met Charita Maikoe van het WSP en de Gemeente Nijkerk. Charita: “Bijzonder aan de McDonald’s is dat kandidaten eerst mogen proefdraaien en een stage is ook mogelijk. Vooral met statushouders die de taal nog niet goed beheersen is het heel fijn om eerst stage te kunnen lopen. Dat zijn we aangegaan. Niet alleen bij statushouders, maar bij diverse doelgroepen die jullie een kans hebben gegeven.” Een aantal van hen heeft een contract gekregen, sommigen zelfs al een verlenging. Bij een aantal is het uiteindelijk niet gelukt. “Maar dan nog petje af voor jullie”, zegt Charita. “Jullie hebben er enorm veel energie in gestoken. Geprobeerd om hen toch een hart onder de riem te steken: probeer het nou maar. Esther onze restaurant manager heeft dat erg goed gedaan.” Gerland Bijkerk van het Leerwerkloket merkt op dat het een minimaatschappij is: “Iedereen heeft het gevoel dat hij of zij zichzelf kan zijn hier.”
Laurence: “Je moet het van beide kanten willen, dan zijn er altijd mogelijkheden en komt het wel goed.” Daniëlle: “Laurence vervult een nieuwe functie binnen onze organisatie en is vast aanspreekpunt voor al onze medewerkers. Dat is belangrijk. Net als een vast contactpersoon bij het WSP en de Gemeente Nijkerk. We hebben veel en vaak contact. Het zijn korte lijntjes. Ze denken mee, nodigen gelijk uit en maken snelle afspraken. Het snelle schakelen is fijn, want daar is de kandidaat ook mee geholpen.”
Jobcoach en taallessen
Charita: “Een mooi voorbeeld is statushouder Yowhannes. Ondanks zijn slechte beheersing van de Nederlandse taal mocht hij stagelopen in de keuken. Dat ging eerst heel moeizaam, want hij had problemen met op tijd komen en communiceren. Met een jobcoach ging het beter. Na drie maanden is hem een contract aangeboden, maar wel met de voorwaarde dat de jobcoach aangesloten bleef. Dat hebben we ook gedaan. Na zeven maanden zag je echt een groei bij hem in gedrag, taal en werknemersvaardigheden. Mede daarom heeft McDonald’s besloten te investeren in zijn taallessen en mocht Yowhannes een taalcursus via McDonald’s doen. Dat traject heeft hij ook heel goed afgesloten.”
Met het taalcertificaat draagt McDonald’s het belang van taallessen uit aan andere organisaties. Danielle: “We zijn erg blij met het certificaat en het keurmerk. Het is leuk dat al onze tijd en inzet ook gezien en gewaardeerd wordt.”