Albert Heijn
Trots dat we kansen blijven geven
Supermarkten moesten in maart direct aan de slag om maatregelen te nemen, zodat iedereen veilig boodschappen kon doen. Veel supermarktketens, waaronder de Albert Heijn, hebben een grote groep mensen vanuit de Doelgroep Banenafspraak in dienst. Voor hen was het een bijzondere tijd, merkte Michiel Hof. Hij begeleidt als jobcoach voor Albert Heijn medewerkers vanuit de Doelgroep Banenafspraak. “Een grote groep gaat onverminderd door en vindt het helemaal prima. Anderen waren heel angstig.”
Michiel kon hen aan het begin van de corona periode niet bezoeken. “We zagen dat de druk op de winkels enorm werd. Vanuit het hoofdkantoor vroegen ze ons om niet naar de winkels te gaan.” Via de telefoon en al videobellend zocht Michiel contact met de medewerkers en de winkels. “We moesten veel praktische zaken regelen. Zo waren veel medewerkers afhankelijk van externe factoren. Zoals woongroepen die op slot gingen. Wanneer zij naar het werk zouden gaan, mochten ze de woongroep niet meer in. Zij waren niet op het werk, maar ook niet ziek of vrij. Hoe verwerk je dat administratief? Dat hebben we landelijk besproken. Voor de rest waren we bezig met draagvlak en begrip creëren in de winkel.” Na een paar weken kwam er meer rust en structuur. “We kunnen weer naar de winkel als dat noodzakelijk is. We gaan nu naar de mensen toe die dat het meest nodig hebben.”
Videobellen met nieuw personeel
Sommige winkels zitten ook weer te springen om nieuw personeel. Of hebben nu juist de tijd om kandidaten die extra begeleiding nodig hebben in te werken. Ook kreeg Michiel CV’s binnen van werkzoekenden die graag aan het werk wilden gaan. Helaas kon hij hen niet allemaal tegelijk helpen. “Als je echt aan het begin van je traject staat en je hebt veel begeleiding nodig, dan kunnen we je dat niet bieden. Heb je al veel werkervaring of ben je er klaar voor, dan ben je van harte welkom. Het is heel pijnlijk om dat te moeten zeggen tegen nieuwe kandidaten, maar ik wil wel de mensen de aandacht geven die ze verdienen.”
Het kennis maken gaat nu achter de computer door samen te videobellen. “Aan de ene kant vind ik het heel erg leuk. Het is voor mij en voor de kandidaat nieuw. We zijn het samen aan het uitzoeken. Het levert hele leuke, andere gesprekken op. Aan de andere kant ben je niet fysiek met een kandidaat in een winkel. Dus een supermarktmanager even aanschieten of de sfeer proeven, dat kan niet.” Daardoor nemen de sollicitaties meer tijd in beslag. “Het zijn geïsoleerde stappen. Normaal gaat het meer organisch, loop je direct langs de supermarktmanager.” Daarnaast mis je ook de sfeer. “Als je langsgaat, zie je hoe iemand binnen komt, afscheid neemt en weer naar buiten loopt. Dat zijn stukjes die je nu mist.”
Hard werken
Toch lukt het om mooie matches te maken. Samen met accountmanager Beppie van het WSP regio Amersfoort is bijvoorbeeld een nieuwe kandidaat uit Amersfoort aan het werk gegaan bij de Albert Heijn. Twee andere medewerkers kregen een vast contract. “De samenwerking ging ook in deze tijd super. Beppie is altijd enthousiast en ik ook.” Met enthousiasme blijft Michiel lekker aan de slag. “Het is heel hard werken. Maar ik vind het heel fijn om te zien dat de mensen die al in dienst zijn, in dienst blijven en vaste contracten krijgen. Het loopt gewoon door, daar ben ik hartstikke trots op.”
Gepubliceerd op: 14 juli 2020.