Direct naar content

“De wil om te werken is het belangrijkste”

“Je moet het leuk vinden om te doen, maar moet er goed in zijn om het te blijven doen.” Aan het woord is Tim Oosterbroek, directeur en oprichter van Oosterbroek.Biz. Een sociale werkgever die open staat voor medewerkers van alle leeftijden, met of zonder beperking en voor wie langere tijd niet gewerkt heeft. “Hier werken vooral herintredende dames die na een scheiding of burn-out een tijd niet gewerkt hebben, rekening moeten houden met de kinderen of een rugzakje hebben.” Naast jongeren werken er veel 65-plussers. De oudste medewerker is zelfs 78 jaar.

Oosterbroek.Biz is gespecialiseerd in het werven, behouden en onderhouden van klanten voor bedrijven. Zij werven donateurs voor goede doelen, maar plannen ook afspraken in voor financiële instellingen. Het is moeilijk geschikte kandidaten te vinden voor het callcentrum. “We hebben een bedrijfstak die niet voor iedereen geschikt is.” Tim zoekt via het WSP, social media en online vacaturebanken constant naar geschikte medewerkers. Ook doen ze regelmatig mee aan een banenmarkt.

Tim werkt graag samen met het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort: “Het WSP is een uitstekende bron. Jullie wervingskosten zijn het meest prettige die er zijn, namelijk nul. Dus waarom niet? Een deel van de mensen dat via jullie komt, wordt weleens overgeslagen. Ze werden met gym op school bijvoorbeeld niet als eerste gekozen. Maar dat wil niet zeggen dat het geen goede sporters kunnen zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat te realiseren. Het is een categorie die je anders bij voorbaat overslaat. Dan loop je voor jezelf kansen, medewerkers en omzet mis. Want als ik nee zeg tegen jullie, dan zeg ik nee tegen opdrachten.”

Kijken naar wat wel kan

Mensen zijn vaak sceptisch over het werken op een callcentrum. “Als je er eenmaal bent en je hoort en ziet het, dan zie je; het valt eigenlijk best wel mee. Het blijft werk en je moet een aantal scores realiseren. Maar we proberen dit haalbaar te houden.” Zo wordt rekening gehouden met de werktijden binnen de shifts waarin gebeld wordt. “Als iemand wil is dat het allerbelangrijkste. Daarna komt het nakomen van de afspraken.”

De Amersfoortse werkgever focust niet op de problemen. “We kijken meer naar wat wel kan. Uit welke situatie je ook komt, eenmaal aan het werk bij Oosterbroek is iedereen hetzelfde. Je ziet wel dat mensen die er langere tijd uit zijn geweest, stap voor stap weer moeten opbouwen. Voor de werknemers met ADD of ADHD, werken we iets structureler dan met een ander. Dit gaat vanzelf. We maken er geen punt van. Daarnaast zijn er mooie regelingen die je tegemoet komen. Bij ziekte is het prettig dat dat niet meteen op je verzekering drukt. Maar wanneer mensen direct goed zijn en aan de gang gaan, hebben we geen regeling nodig.”

Regelmatig doen mensen bij Oosterbroek werkervaring op en vinden daardoor makkelijker een andere baan. “Dat is wel een aanrader voor iedereen die werk zoekt. Je doet werkervaring op, voert telefoon en servicegesprekken en je gaat makkelijker van werk naar werk.”

Gepubliceerd op: 21 mei 2019.

Oosterbroek